Σεμινάρια Κουβανέζικου Son/Bailarte Salsa 2016

Categories:Uncategorized
Doria Zissopoulou

imageΣεμινάριο Κουβανέζικου Son/ Bailarte Salsa

Το ζητήσατε επίμονα και έγινε πραγματικότητα!

Κάθε μήνα παράλληλα με τα σεμινάρια timba, θα λαμβάνει χώρα και μία ώρα σεμινάριο κουβανέζικου Son.

http://bailartesalsa.gr/timba-seminars/

Κόστος για Timba Seminar & Son Seminar : 15ευρώ (3 ώρες)

Κόστος για Son Seminar: 8 ευρώ (1 ώρα)

Πρόγραμματισμένα σεμινάρια 2016:

5 Δεκέμβριου
16 Ιανουαρίου
6 Φεβρουαρίου
5 Μαρτίου
9 Απριλίου
13 Μαίου
4 Ιουνίου

Διέυθυνση : Κρέσνας 1 & Βασ. Αλεξάνδρου

Ωράριο:15:15 – 16:15 Son

Τί είναι το Son Cubano?

Son cubano είναι ένα είδος μουσικής και του χορού που δημιουργήθηκε στην Κούβα και έχει αποκτήσει παγκόσμια δημοτικότητα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 . Το Son συνδυάζει τη δομή και την αίσθηση του ισπανικού canción με αφρο – κουβανέζικα χαρακτηριστικά και κρουστά . Το Son Cubano είναι ένας από τις πλέον σημαίνουσες και διαδεδομένες μορφές της μουσικής της Λατινικής Αμερικής. Παράγωγα και συγχωνεύσεις της , συμπεριλαμβανομένης της salsa , έχουν εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο.

Ο χορός Son προέκυψε κατά την ίδια περίοδο με την μουσική. Αρχικά ο χορός προκάλεσε τεράστιο σκάνδαλο. Είχε απαγορευτεί ως απειλή για τη δημόσια τάξη και τα χρηστά ήθη.
Ο δημοφιλής χορός σε ζευγάρι εκείνη την εποχή ήταν το Danzon, το οποίο απορρίφθηκε επίσης στα σπάργανα. Ο χορός Son ήταν πιο τολμηρός από το Danzon. Το ζευγάρι που χορεύει σε μια θέση πολύ πιο κοντινή. Τα σώματα κολλούσαν,τα πόδια περιπλέκονταν και οι γυναίκες κουνούσαν αισθησιακά τους γοφούς. Η δημοτικότητα του χορού, δεν μπορούσε να αποφευχθεί, παρότι έλαβε έντονη απόρριψη στην αρχή. Ο χορός δεν έγινε μόνο δημοφιλής, έγινε επίσης ένας ισχυρά πρωτοπόρος χορός με τεράστια επιρροή. Το Son καθόρισε τις βάσεις των λατινοαμερικάνικων χορών όπως η salsa και το mambo. Τα βήματα και οι κινήσεις του Son είναι παρόμοια με τα βήματα και τις κινήσεις του χορού salsa του σήμερα. Στο Son οι χορευτές εκτελούν τις κινήσεις και τα βήματα “a ritmo sincopado” η κοντρα-τιέμπο. Η κίνηση των ώμων, της λεκάνης και των γοφών μαρκάρουν επίσης τον ρυθμό. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά τα βρίσκουμε στην salsa,το mambo και σε άλλους χορούς της Λατινικής Αμερικής.

Το Son Cubano είναι η ρίζα της περισσότερης μουσικής Salsa του σήμερα.

Η πρώτη φορά που ο ρυθμός Clave παίχτηκε στο κοινό ήταν στο Κουβανέζικο Son. Μετά την επανάσταση Salve και αργότερα χειραφέτηση της La Hispanola, πολλές πλούσιες γαλλικές οικογένειες της Καραϊβικής και οι σκλάβοι τους, μετανάστευσαν στην επαρχία Οριέντε στην Κούβα οπου είναι σήμερα η Αϊτή. Μερικοί από αυτούς τους σκλάβους εκπαιδεύτηκαν σε μουσική και ήξεραν τόσο σε ευρωπαϊκή όσο και αφρικανική μουσική.
Γύρω στο το 1917, όταν το «Danzon» ήταν ο πιο δημοφιλής εθνικός χορός στην Κούβα, ένα νέο μουσικό ύφος που είναι γνωστό ως κουβανικό Son εμφανίστηκε στην Αβάνα. Το Son έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, και σύντομα έγινε πολύ δημοφιλές, χωρίς να πάρει τίποτα μακριά από το “Danzon”. Το “Danzon”, το οποίο ήταν ο εθνικός χορός της Κούβας από το 1879, μπορούσε να βρεθεί παντού από τις λαικές αίθουσες χορού εως την ανώτερη τάξη και τις κοινωνικές λέσχες (social clubs). To Son είχε τα ίδια στοιχεία όπως το “Danzon”, αλλά ήταν διαφορετικά ως προς τη μορφή. Είναι λόγω του Son που τα αφρικανικά όργανα ήρθαν στο φως για να εμψυχώσουν τις ορχήστρες που ήταν διμοφιλείς και χαρακτηριστικές εκείνο τον καιρό στην Αβάνα.
Τα όργανα αυτά εξέθεσαν την Κούβα σε βαθιά ρεύματα αφρικανικών ρυθμών που έφεραν μαζί τους οι σκλάβοι στο οδυνηρό ταξίδι τους από την Αφρική. Παρά το γεγονός ότι το Son συνοδευόταν μόνο από κρουστά και ρυθμικά όργανα είχε τη δική του ξεχωριστή μουσική και ήχο. Στο Son, είναι ο ρυθμός που είναι πιο σημαντικός. Το Son προέρχεται από την ανατολική περιοχή της Κούβας, γνωστή ως Oriente Provence. Αυτό πιθανόν να οφείλεται στην επίδραση των ελευθερωμένων Αφρικανών σκλάβων που έφτασαν λίγο μετά τη χειραφέτησή τους από τους Γάλλους στη «Hispanola” (τώρα Αϊτή και Δομινικανή Δημοκρατία.)
Μέσα σε όλο αυτό το διάστημα αρκετά άλλα όργανα εμφανίστηκαν επίσης.
Τα bongos (τα οποία πιέζονται μεταξύ των γονάτων με ένα ή περισσότερα δάχτυλα), η marimbula, η quijada, τα timbales criollos, το cowbell (ή καμπάνα, που παίζεται με μια μικρή μεταλλική μπάρα και τώρα παίζεται συνήθως με ένα σκληρό ξύλινο ραβδί), η botijuela (ένα ευρύ πήλινο δοχείο το οποίο παίζεται με την εφαρμογή στα χείλη φυσώντας αέρα μέσα από το λεπτό άνοιγμα στο λαιμό του) και το diente de Arado (ένα κομμάτι από μια λεπίδα αρότρου το οποίο ακούγεται σαν ενα βαθύ cowbell), εισήχθησαν όλα στη λαϊκή μουσική της Κούβας, μέσω του Son.
Κουβανοί ανακάλυψαν επίσης την μουσική δυναμική ενός τύπου σκληρού ξύλου, που χρησιμοποιούταν για την κατασκευή των πλοίων, και από αυτό γεννήθηκαν τα claves. Τα claves είναι ένα ζευγάρι κυλινδρικά ξύλινα ραβδιά που όταν χτυπηθούν μαζί παράγουν ένα μεταλλικό ήχο που υψώνεται πάνω από όλα τα άλλα όργανα. Τα claves είναι το κλειδί για να διατηρηθεί ο ρυθμός του Son Cubano, και κατευθύνουν επίσης τα βήματα των χορευτών. Επιπλέον, υπήρχαν τα palmadas (Χτυπήματα της παλάμης όπως στο Φλαμένκο), καθώς και τα guiros, οι μαράκας και το Κουβανέζικο παράγωγό της κιθάρας μια καινοτομία γνωστή ως “tres”. Αυτή είναι η μπαταρία των ρυθμικών οργάνων που συνοδεύουν το Son από τότε που εμφανίστηκε το 1920 και έμεινε έτσι μέχρι το 1930, όταν πλέον προστέθηκαν και άλλα όργανα.
Στην Αβάνα, η τρομπέτα προστέθηκε επίσης στο Son. Η botijuela αντικαταστάθηκε από το κοντραμπάσο, και τα «claves” κρατούσαν το ρυθμό με τα τύμπανα Bongos. Διάφοροι ξένοι συνθέτες που επισκέφθηκαν την Κούβα, ακούσαν τον χαρακτηριστικό τρόπο που παιζόταν το Son και εντυπωσιάστηκαν με το ρυθμό του. Ένας από αυτούς, ο Αμερικανός συνθέτης George Gershwin, ενσωματώνει το Son που γράφτηκε από τον Ignacio Piñero με τίτλο Echale Salsita, ως το κύριο θέμα για το έργο του Opertura Cubana. Τα Son που διατηρήθηκαν στην πιο αγνή μορφή τους, προερχόταν από το Oriente Provence. Αυτά τα Son επηρεάστηκαν κυρίως από τη μαύρους Γάλλους που ήρθαν από αυτό που είναι τώρα Αϊτή και το Σάντο Ντομίνγκο. Οι συνθέτες από την Αβάνα μερικές φορές παρήγαγαν Son, που ήταν πιο κοντά σε μορφή με το κουβανικό «canción”.

Η μορφή του Son δεν είναι περίπλοκη. Αποτελείται από την επανάληψη του ρεφρέν (el estibio) από τέσσερις γραμμές, που από την αρχή ήταν γνωστό ως Montuno, και μια χορωδία που τραγουδoύσε σε απάντηση ενός σολίστα. Στην πιο αγνή του μορφή αποτελείται από το “Largo” και το “montuno”. Το Largo αρχικά τραγουδιέται από μια φωνή και ακολουθείται από την κλήση και απάντηση των κρουστών και της φωνής στο “montuno”. Αυτό είναι αρκετά παρόμοιο και πιθανότατα προέρχεται, από το αφρικανικής καταγωγής “pregon”.
Το μουσικό κίνημα του Son ήταν τόσο δημιουργικό και πειστικό που ήταν σε θέση να παράγει τα δικά του όργανα, ερμηνευτές, συνθέτες και ακόμη και τη δική του πρωτότυπη χορογραφία. Αυτός ο χορός είναι παρόμοιος με τον τρόπο που οι άνθρωποι χορεύουν σάλσα σήμερα.